Rambam on dissing Gedolim
I happened across an amazing Rambam:
יז) וזה הוא דרך ישיבת הלצים הרשעים: בתחילה מרבין בדברי הבאי, כעניין שנאמר "וקול כסיל, ברוב דברים" (קוהלת ה,ב); ומתוך כך באין לספר בגנות הצדיקים, כעניין שנאמר "תיאלמנה, שפתי שקר: הדוברות על צדיק, עתק" (תהילים לא,יט); ומתוך כך יהיה להן הרגל לדבר בנביאים וליתן דופי בדבריהם, כעניין שנאמר "ויהיו מלעיבים, במלאכי האלוהים, ובוזים דבריו, ומיתעתעים בנביאיו" (דברי הימים ב לו,טז); ומתוך כך באין לדבר באלוהים וכופרין בעיקר, כעניין שנאמר "ויחפאו בני ישראל, דברים אשר לא כן, על ה', אלוהיהם" (מלכים ב יז,ט).
Basically, the Rambam is detailing a four step process that can lead people to the point of kefirah b'ikar.
1) Spending lots of time talking about "narishkaitin".
This, he says, will lead to:
2) Degrading Tzadikim.
Eventually they will:
3) Speak [negatively] about the neviim and begin doubting their words.
Which will result in:
4) Total kefirah.
What amazed me was that we saw this four-step process take place before our own eyes on a number of blogs over the last few years.
יז) וזה הוא דרך ישיבת הלצים הרשעים: בתחילה מרבין בדברי הבאי, כעניין שנאמר "וקול כסיל, ברוב דברים" (קוהלת ה,ב); ומתוך כך באין לספר בגנות הצדיקים, כעניין שנאמר "תיאלמנה, שפתי שקר: הדוברות על צדיק, עתק" (תהילים לא,יט); ומתוך כך יהיה להן הרגל לדבר בנביאים וליתן דופי בדבריהם, כעניין שנאמר "ויהיו מלעיבים, במלאכי האלוהים, ובוזים דבריו, ומיתעתעים בנביאיו" (דברי הימים ב לו,טז); ומתוך כך באין לדבר באלוהים וכופרין בעיקר, כעניין שנאמר "ויחפאו בני ישראל, דברים אשר לא כן, על ה', אלוהיהם" (מלכים ב יז,ט).
Basically, the Rambam is detailing a four step process that can lead people to the point of kefirah b'ikar.
1) Spending lots of time talking about "narishkaitin".
This, he says, will lead to:
2) Degrading Tzadikim.
Eventually they will:
3) Speak [negatively] about the neviim and begin doubting their words.
Which will result in:
4) Total kefirah.
What amazed me was that we saw this four-step process take place before our own eyes on a number of blogs over the last few years.
<< Home